Завдання
ІІ етапу
Всеукраїнської учнівської олімпіади з історії
9 клас
І.Історичний тренінг:
- До складу
яких держав входили українські землі в рік початку Великої французької
революції кінця XVIII ст.? ( Російська імперія, Австрійська імперія, Річ
Посполита, Бессарабія у складі Османської імперії)
- Якому
поняттю відповідає визначення: Усвідомлення українцями себе як окремого
народу з власною історією, своїми політичними, економічними та культурними
правами ( національна ідея)
- Що Наполеон
Бонапарт вважав своїм найвизначнішим досягненням, написавши «Моя істинна
слава не в сорока битвах, виграних мною, Ватерлоо їх усіх перекреслило.
Але вічно житиме …»? ( Цивільний кодекс)
- Яке місто
на початку ХХ ст. було найбільшим торгівельно-промисловим центром України
з населенням понад 400 тис. мешканців? ( Одеса)
- Що поєднує
названих історичних осіб – Д. Дідро, Ж. Д’Аламбер, Гольбах, Гельвецій?
( видання Енциклопедії)
- Які
українські землі відійшли до складу Австрійської імперії у 1774 році? (
Буковина)
- Якого
історичного діяча, талановитого дипломата та політика, Наполеон Бонапарт
називав
«хитрим візантійцем»? ( Олександр І)
- Назвіть
князя, який утворив у 1199 році Галицько-Волинське князівство (Роман
Мстислвович)
- Які
українські повіти увійшли до складу Російської імперії за Бухарестським
миром 1812 року? ( Хотинський, Ізмаїльський, Аккерманський)
- Яка з битв
періоду наполеонівських війн відзначає ювілей у 2013 році? ( битва народів
під Лейпцигом)
- Що поєднує
ці дати: 1774, 1791, 1812? (підписання договорів по закінченню
рос-турецьких війн)
- Яка з битв
під час наполеонівських війн носила назву « Битва трьох імператорів» ?(
Аустерліц)
- У якій праці, що поширювалась у середовищі
української інтелігенції 1830- 40-х
років, обґрунтовувалась ідея історичного права українського народу на
незалежне державне життя? ( Історія Русів)
- Теорію
розподілу влади на три гілки започаткував у роботі « Про дух
законів»_____( Монтеск’є)
- Назвіть
місто, у якому було засновано перше в Західній Україні просвітницьке
товариство. (Луцьк)
Максимальна
кількість балів – 15 (критерії оцінювання: кожна правильна відповідь – 1
бал.)
ІІ. Кому з
історичних діячів належать ці слова? Дайте характеристику цим особам:
1. «Якби
Бога не було, його б належало вигадати» ( Вольтер)
Максимальна кількість балів -5 (історія походження крилатого вислову – 1 бал; за яких
обставин вислів вживається – 1 бал; визначення місця і ролі та характеристика
історичної персоналії 3 бали )
2. «Сміливість,
ще раз сміливість, завжди сміливість – і Батьківщина буде врятована» ( Дантон)
Максимальна кількість балів -5 (історія походження крилатого вислову – 1 бал; за яких
обставин вислів вживається – 1 бал; визначення місця і ролі та характеристика
історичної персоналії 3 бали )
3. «Революція
– це деспотизм свободи проти тиранії»
(Робесп’єр)
Максимальна кількість балів -5 (історія походження крилатого вислову – 1 бал; за яких
обставин вислів вживається – 1 бал; визначення місця і ролі та характеристика
історичної персоналії 3 бали )
Максимальна кількість балів за виконання ІІ завдання -15
ІІІ. Назвіть п'ять дат ключових
подій кінця XVIII ст., які визначили розвиток українських земель на початку ХІХ
ст. Свій вибір обґрунтуйте.
Орієнтовні дати:
1764
- ліквідація Гетьманщини
1772-
І поділ Речі Посполитої; Галичина – до Австрії
1775-
ліквідація Запорозької Січі
1783-
запровадження кріпацтва на Лівобережжі і Слобожанщині.; приєднання Криму до
Росії
1785
- «Жалувана грамота дворянству» («Грамота на права, вільність і переваги
благородного російського дворянства»)
1793- ІІ поділ Речі Посполитої; Правобережна до Росії
5 балів за правильно вказані дати п’яти ключових
подій;
3 бали за загальну
аргументацію висновків відносно того, що зазначені події є ключовими;
3 бали за обґрунтування власної позиції відносно п’яти ключових подій.
Максимальна кількість балів:11
ІV. Визначте (у формі тез )
причини й наслідки зазначених подій
Причина
|
Подія / Явище
|
Наслідки
|
|
Розподіл Речі Посполитої
|
|
Ліквідація
автономного устрою Гетьманщини
|
Запровадження губернського поділу у Російській
імперії
|
Уніфікація
адм.-тер устрою, законодавства Рос.імп. Денаціоналізація укр.земель
|
|
Якобінська диктатура
|
|
|
Переворот 18 брюмера ( 09.11.1799)
|
|
|
Утворення Священного союзу
|
|
повністю визначені причини
кожної події – 2 бали( частково – 1 бал);
повністю названі наслідки кожної події –2
бали( частково – 1 бал).
Максимальна кількість балів – 20
V. Розкрийте зміст
поняття « українське питання» . Які події кінця XVIII- першої половини XIX століття спричинили його виникнення?
Відповідь аргументуйте.
-
Визначення
поняття
-
Ліквідація
автономних прав, ліквідація Гетьманщини;
-
Розподіл
українських земель в наслідок поділів Речі Посполитої
-
Уніфікація,
денаціоналізація, політичного, адміністративного устрою українських земель;
наявність власної позиції – 2 бали;
обґрунтування власної позиції – 3
бали;
використання історичних фактів – 2
бали;
логічність викладу матеріалу – 3 бали;
аргументація висновків – 3 бали.
Максимальна кількість балів -13
Максимальна кількість балів за роботу - 74
Переможці
II етапу олімпіад з навчальних предметів нагороджуються дипломами I, II, III
ступенів окремо за класами в кількості, яка не перевищує 50% числа учасників
змагань відповідного класу з орієнтовним розподілом кількості дипломів у
співвідношенні 1:2:3 (ПРИКЛАД: І місце 5 учнів, ІІ місце (5 * 2 = 10) 10 учнів,
ІІІ місце (5 * 3= 15) 15 учнів. ПЕРЕМОЖЦІ (І,ІІ,ІІІ місця) 30 учнів ).
Переможцем
не може бути учасник, який за сумарним результатом виступів на всіх
обов’язкових турах відповідного етапу олімпіади набрав менше ніж третину від
максимально можливої сумарної (за всіма обов’язковими турами) кількості балів.
Решті учасників вручаються дипломи учасника.
Немає коментарів:
Дописати коментар